jeudi 31 juillet 2014

حجم بدهی‌های دولت ایران به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.


بانک‌های ایران سال‌ها است با مشکل کمبود نقدینگی مواجهند
علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران، گفته است که حجم بدهی‌های دولت ایران به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.
آقای طیب‌نیا در عین حال گفته است: "هیچ مرجعی میزان دقیق بدهی‌های دولت را نمی‌داند."

تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۱۳۹۱ و پیش از رشد منفی، به بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید. به این ترتیب دولت ایران چیزی بیش از یک سوم تولید ناخالص داخلی بدهکار است.به گفته وزیر اقتصاد ایران از مجموع بدهی‌های دولت ایران "بین ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد آن بدهی به پیمانکاران، ۶۷ هزار میلیارد آن بدهی به بانک‌ها و ۷۰ هزار به صندوق بازنشستگی بوده."
عدم پرداخت بدهی دولت، بانک‌های ایرانی را در سال‌های اخیر در تنگنای مالی قرار داده است. پیش از این معاون اول رئیس جمهور ایران نیز از وضعیت صنعت برق ابراز نگرانی کرده بود. تولیدکنندگان حجم زیادی طلب دارند که عدم پرداخت آن از سوی دولت آنها را به دشواری انداخته است.
علی طیب‌نیا با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران، گفته است: "هنوز تفکر افزایش حجم پول در ذهن افرادی وجود دارد، درحالی که بارها تجربه کردیم که افزایش چاپ پول فایده‌ای ندارد. در آن زمان بنده شاهد بودم در شورای پول و اعتبار برخی می‌گفتند اگر حجم پول را افزایش دهیم مشکلات حل می‌شود و اگر سیاست‌های قبلی ادامه یافته بود، دلار به صدهزار تومان رسیده بود."
مقام‌های دولت حسن روحانی بارها از سیاست‌های اقتصادی دولت پیشین ایران انتقاد کرده و به شرایط اقتصادی در دو سال آخر آن را "ویژه" می‌خوانند.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire