تقاطع: ناصر جورکش، پدر سهیلا جورکش، یکی از قربانیان اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای ماه گذشته در اصفهان در گفتگویی با هفته‌نامه “تماشاگران امروز” جزییات تازه‌ای از این اسیدپاشی‌ها را فاش کرده است.
آقای جورکش، از جمله گفته که بعد از صحبت با برادر دیگر قربانی اسیدپاشی، متوجه شده که این دو حمله به فاصله‌ی یک هفته، در عصر روز چهارشنبه، بین ساعت ۶ تا ۷ انجام گرفته است و عوامل اسیدپاشی دو نفر موتورسوار بودند که توسط یک خودروی “پیکان سفیدرنگ” همراهی می‌شدند.
به گفته‌ی وی، این پیکان سفیدرنگ، «پشت سر موتور حرکت می‌کرده و به نوعی حالت مراقبت از آن را برعهده داشته است».
او در خصوص فیلم‌های احتمالی موجود از زمان حادثه نیز گفته که «غیر از دوربین‌های ترافیکی، یک ایستگاه آتش‌نشانی هم در آن خیابان است که دوربین‌ مداربسته دارد و می‌توانند از فیلم آن هم استفاده کنند».
پدر سهیلا جورکش، علت رسانه‌ای نکردن حمله به دخترش تا دو هفته را توصیه‌ی نیروی انتظامی عنوان کرده و درباره‌ی رابطه‌ی اسیدپاشی با موضوع “بدحجابی” دخترش و سایر قربانیان نیز چنین گفته است: «دخترم ظاهر مناسبی داشت. البته این‌طور نبود که مقنعه و چادر سرش کند. همیشه روسری سرش بود و مانتوهایی می‌پوشید که در شان یک دخترخانم دانشجو بود. این حرف‌هایی که در ارتباط با وضعیت حجاب قربانیان زده می‌شود، اصلا درست نیست.»
ناصر جورکش با اشاره به گفتگوی خود با “خانواده یکی-دو نفر دیگر از قربانیان”، اضافه می‌کند: «آنها هم این شایعه را رد کردند که اسیدپاشی به‌دلیل بدحجابی بوده است. وقتی دخترخانمی در ماشین نشسته هیچ‌کس از بیرون نمی‌تواند متوجه شود که وضعیت حجاب او چگونه است. اصلا لباسی که دخترخانم‌ها می‌پوشند، دیده نمی‌شود. اصلا حتی اگر این دختران بی‌گناه، به صورت سهوی حجاب‌شان را رعایت نکرده‌ باشند، این روش برخورد صحیح است؟»
سهیلا جورکش، غروب نهم مهرماه در محدوده‌ی “میدان بزرگمهر” اصفهان در حالی که در اتومبیل خود نشسته بود و با مادرش تلفنی صحبت می‌کرد، مورد حمله‌ی اسیدپاشی قرار گرفت. او در اثر این حمله، با آسیب‌های جدی از جمله از بین رفتن کامل یک چشم و بخش بزرگی از بینایی چشم دیگرش روبه‌رو شده است.
اظهارات پدر این دختر ۲۶ ساله، در حالی است که بر اساس اعلام مقامات قضایی و انتظامی جمهوری اسلامی، هنوز عاملان اصلی اسیدپاشی‌های اصفهان شناسایی و بازداشت نشده‌اند.
در این میان، عبدالرضا رحمانی فضلی، “وزیر کشور” در دولت حسن روحانی، مشکل موجود را “ضعف مستندات” به دلیل عدم وجود “دوربین مداربسته” در مناطقی که اسیدپاشی در آن‌ها رخ داده، اعلام کرده و گفته است که چهره‌نگاری از متهمان با استفاده از مشخصات اعلا‌م‌شده از سوی قربانیان انجام شده است.
در همین ارتباط، وب‌سایت‌ها و خبرگزاری‌های ایران، روز چهارشنبه (۲۹ اکتبر-۷ آبان)، برای ساعاتی تصویری را تحت عنوان متهم احتمالی اسیدپاشی‌های اصفهان منتشر کردند که به فاصله‌ی کمی از انتشار آن، مشخص شد به یک استاد دانشگاه و کارشناس ارشد حوزه‌ی استاندارد تعلق دارد.
این تصویر سیاه‌وسفید که در ابتدا در خبرگزاری‌هایی هم‌چون “مهر”، “تابناک”، و “باشگاه خبرنگاران جوان” منتشر شد و بعد از بازتاب گسترده‌ی آن در شبکه‌های اجتماعی، خبر مربوط به آن از روی این خبرگزاری‌ها حذف گردید، فردی حدودا چهل ساله را با کراوات نشان می‌داد و در خبر مربوط به آن از قول اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده پلیس جمهوری اسلامی آمده بود که نیروهای تحت فرمانش، این عکس را با استفاده از مشخصات اعلام‌شده از سوی «قربانیان و یا آنهایی که در معرض تهدید قرار گرفته بودند»، ترسیم و تصویرنگاری کرده‌اند.
آقای احمدی‌مقدم با تاکید بر این‌که این عکس‌ها تنها «به عنوان سرنخ‌ هستند» افزوده بود: «ما فعلا نمی‌توانیم در این خصوص مطلبی را قطعی اعلام کنیم چرا که متهم در همه جا با چهره باز دیده نشده است و ما تمام سرنخ‌ها را دنبال می‌کنیم و امیدواریم به زودی به نتیجه برسیم.»
اما هنوز ساعاتی از انتشار این عکس نگذشته بود که صاحب اصلی آن مشخص شد: علی جلالی، عضو هیات مدیره‌ی “انجمن علمی استاندارد ایران” که کمتر از یک هفته قبل (۱ آبان)، مصاحبه‌ای از وی با همین عکس در وب‌سایت روزنامه‌ی دولتی جام‌جم منتشر شده بود.
به دنبال این “گاف” بود که خبرگزاری “مهر” با بر عهده گرفتن مسوولیت آن، مدعی شد که عکس آقای جلالی را در یک اشتباه فنی به عنوان متهم احتمالی اسیدپاشی منتشر کرده و این اشتباه ربطی به نیروی انتظامی نداشته است.