پلیس بلژیک اعلام کرد که که شامگاه پنجشنبه ۱۵ ژانویه، دستکم ۳تن در یورش نیروهای پلیس مبارزه با تروریسم به ساختمانی در شرق کشور، کشته شدند و یک نفر نیز دستگیر شد. 

دادستانی بلژیک اعلام کرد که این دو فرد برای «حملات تروریستی» برنامه ریزی کرده بودند. بنا بر این اعلام، درجه وضعیت فوق العاده که در سراسر بلژیک اعلام شده بود، افزایش یافت. 

بنا بر این اعلام، نیروهای پلیس روز پنجشنبه دستکم ۱۰ عملیات در سراسر بلژیک انجام داده و مقادیر زیادی اسلحه سبک و نیمه سنگین و همچنین اسناد و مدارک کشف و ضبط شد. 

افراد کشته و دستگیر شده عموما افرادی هستند که از جنگ سوریه به بلژیک بازگشته‌اند و قصد انجام «حمله بزرگ تروریستی» در این کشور داشتند. 

در یورش‌های پلیس بلژیک، مقادیر زیادی اسلحه سبک و نیمه سنگین، کشف وضبط شده است. 

پیش از این دادستانی بلژیک اعلام کرده بود که نیروهای امنیتیف فردی را به اتهام تجارت اسلحه بازداشت کرده و از او درباره فروش اسلحه به تندروهای اسلامگرایی که عامل حملات هفته گذشته پاریس بودند، تحقیق می‌کنند. 

رسانه‌های بلژیکی هم خبر داده بودند که فی شارلوا تاجر مشهور اسلحه در جنوب بروکسل، روز سه شنبه خود را به پلیس تسلیم کرد و گفت که در ماه‌های اخیر با آمیدی کولیبالی در ارتباط بوده است. 

آمیدی کولیبالی فردی است که پنجشنبه هفته گذشته در یک فروشگاه یهودی، اقدام به گروگان گیری کرد. او در جریان این اقدام خود، چهار تن از گروگان‌ها را کشت و در ‌‌نهایت خود در رویش نیروهای پلیس، کشته شد. 

کولیبالی گفت این اقدام را در حمایت از سعید و شریف کواشی، دو برادر عامل قتل عام نشریه فرانسوی طنز «شارلی ابدو» انجام داده که آن هنگام در ساختمانی در شمال غرب پاریس موضع گرفته بودند. 

تاجر اسلحه مدعی شده که کولیبالی خواستار خرید خودرو بود اما موفق شد او را فریب دهد. او افزود که پس از حملات پاریس به دلیل ترس خود را تسلیم پلیس کرد. 

در جریان بازرسی منزل شارلوا، اسنادی یافته شد دال بر اینکه کولیبالی می‌خواست از او اسلحه و مهمات بخرد. 

این اسناد نشان می‌دهد که کولیبالی با تاجر اسلحه برای خرید ذخیره اسلحه ۶۲. ۷ میلی متری گفت‌و‌گو کرده‌اند. کولیبالی در حمله به فروشگاه یهودی در پاریس، از همین گلوله برای اسلحه خود استفاده کرد. 

به گزارش رسانه‌های بلژیکی آمیدی کولیبالی اسلامگرای تندروی فرانسوی که هفته گذشته اقدام به گروگان گیری در سوپرمارکتی یهودی در پاریس کرده بود، اکثر اسلحه استفاده شده در حملات هفته گذشته این شهر را، از بلژیک تهیه کرده است.