وزارت دفاع فرانسه روز پنجشنبه ۲۲-۱-۲۰۱۵ در گزارشی از گسترش پدیده افراط گرایی در میان سربازان ارتش این کشور ابراز نگرانی کرده است.
 گزارش وزارت دفاع پس از آن منتشر می‌شود که رسانه‌های فرانسوی از پیوستن ۱۰ تن از بازنشستگان ارتش این کشور به گروه داعش در سوریه و عراق خبر داده‌اند.

وزارت دفاع فرانسه در گزارش خود تاکیده کرده که برای مبارزه با پدیده افراطگرایی و تروریسم، تقویت ابزار مراقبت را آغاز کرده است.

اطلاعاتی که به وزارت دفاع فرانسه رسیده نشان می‌دهد که بسیاری از افراد سابق پرسنل نظامی و بازنشستگان ارتش این کشور به صفوف داعش پیوسته و هم اکنون  به جنگ کردن مشغولند.

یکی از روزنامه‌های فرانسوی در گزارشی نوشته است که یکی از بازنشستگان ارتش فرانسه هم اکنون فرماندهی یک دسته از جنگجویان گروه داعش در منطقه دیرالزور سوریه را به عهده گرفته است. این فرمانده پیش‌تر ۱۰ شهروند فرانسوی که به داعش ملحق شدند را آموزش نظامی داده است.

طبق گزارش این روزنامه برخی دیگر از شهروندان فرانسوی که به داعش ملحق شدند در بخش کار‌شناسان و متخصصات مواد منفجره این گروه فعالیت می کنند.

وزیر کشور فرانسه، در ماه نوامبر ۲۰۱۴ اعلام کرده بود که طی 2 سال گذشته حدود هزار نفر از شهروندان فرانسه به گروه داعش پیوستند که از این تعداد حدود پنجاه تن تاکنون کشته شدند.

سخنان وزیر کشور فرانسه چند روز پس از پرده برداری از هویت چند تن از جهادگران فرانسوی در صفوف داعش، بیان شده بود.

رسانه‌های فرانسوی در ماه نوامبر 2014 گزارشی در باره «ماکسیم هوشارد»، شهروند ۲۲ ساله فرانسوی که در سال ٢٠١٣ به دین اسلام گرویده و سپس با نام مستعار «ابو عثمان»، به داعش در سوریه ملحق شده، منتشر کردند. این جوان فرانسوی بعد‌ها در ویدیوی سربریدن سربازان سوری ظاهر شد.