jeudi 22 janvier 2015

یک ویدئو: دو نوجوان افغانستانی و آزارهای بی‌شمار جنسی و جسمی

یک ویدئو: دو نوجوان افغانستانی و آزارهای بی‌شمار جنسی و جسمی



به تازگی ویدئویی در شبکه های اجتماعی از خشونت شدید فیزیکی و جنسی علیه دو شهروند افغانستانی در ایران، در شبکه های مجازی به خصوص کاربران افغانستانی دست به دست میشود.
در صفحه های مختلف شبکه های اجتماعی نسخه های مختلفی از این ویدئو منتشر شده است. ناظران موفق شده است به نسخه کامل آن که حدود شش دقیقه است دست یابد.
در این ویدئو دیده میشود دو نوجوان 16 و 17 ساله از قوم هزاره افغانستان، کاملا برهنه‌اند و چندین فرد که در ویدئو فقط صدای آنها شنیده میشود. آنها را به شدت مورد ضرب و شتم قرار میدهند و همینطور آنها را وادار به آزار جنسی و تجاوز به یکدیگر میکنند.
ناظران به علت خشونت شدید فیزیکی و جنسی در این ویدئو تصمیم گرفت آن را منتشر نکند و تنها چند تصویر و یک فایل صوتی کوتاه از آن را در این گزارش به‌کار گیرد.
این ویدئو در فضای یک خانه میگذرد، در ابتدای ویدئو افرادی که دو نوجوان افغانستانی را در اختیار دارند، اس آنها را می‌پرسند و نیز اینکه به کجا رفته بودند؟ آنها پاسخ میدهند به "حبیب‌آباد"سپس از آنها پرسیده می‌شود برای چه کاری؟ که قربانیان پاسخ می‌دهند"رفته بودیم خانه مردم، پی بی‌ناموسی"سپس پرسیده می‌شود "کدامتان زنگ زدید؟"و دو نوجوان پاسخ می‌دهند:"دو تایی زنگ زدیم"و این پرسش و پاسخ‌ها تماما در حالی است که این دو نوجوان در حال کتک خوردن شدید با وسیله‌ای شبیه به چوب هستند.



سپس حاضرین این دو نوجوان را وادار به آزار جنسی و تجاوزجنسی به یکدیگر می‌کنند در حالیکه ضرب و شتم آنها در این شرایط همچنان ادامه دارد.
آنگاه فردی از آنها میپرسد:"دوباره می‌آیی؟"و ضرب و شتم را ادامه میدهد که هر دو نوجوان ابراز ندامت می‌کنند.
در این هنگام فردی که در ویدئو دیده نمی‌شود از دو نوجوان می‌پرسد شما پیش چه کسی کار می‌کنید؟ که دو نوجوان پاسخ می‌دهند پیش "عزیز[...]"[ناظران برای حفظ امنیت افراد تصمیم گرفته است اسم کامل آنها را منتشر نکند]
سپس فرد مهاجم می‌گوید:"همان عزیزی که کنار مسجد جامع مغازه دارد؟"که دو نوجوان پاسخ مثبت می‌دهند.
پس از آن، دوباره فرد مهاجم دو نوجوان را وادار به آزار جنسی یکدیگر می‌کند.
در این لحظات صداهایی از پشت سر فردی که در تمام ویدئو حرف می‌زند شنیده می‌شود که مشخص است فرد مهاجم تنها نیست و حداقل سه صدای دیگر نیز به گوش می‌رسد.
نکته مهم صدایی است که در پس‌زمینه، از حداقل یک نفر دیگر شنیده می‌شود که به تایید دو تن از ناظران ما از استان سیستان و بلوچستان، زبان بلوچی است.

مکان احتمالی وقوع اتفاقات

ناظران نتوانست زمان و مکان وقوع اتفاقاتی را که این ویدئو به نمایش می‌گذارد به صورت قطعی و با یقین کامل مشخص کند.
اما با توجه به نشانه‌های حاضر در ویدئو، این اتفاق به احتمال فراوان در شهرستان ایرانشهر در جنوب شرقی ایران رخ داده است.
نکته اول، اسم فامیل صاحب‌کار دو نوجوان است که در ویدئو عنوان می‌شود. این اسم فامیل چندان در سراسر ایران رایج نیست اما یکی از مهمترین خاندان‌های ساکن ایرانشهر است. ایرانشهر مانند برخی از شهرهای ایران مسجد جامعی به نام "مسجد جامع نور"دارد که در ویدئو به آن اشاره می‌شود و نکته مهم دیگر اینکه، روستایی در جاده بین خاش و ایرانشهر وجود دارد به نام "حبیب آباد"که دو نوجوان نیز در ویدئو به آن اشاره میکنند و نکته مهم دیگر، زبان بلوچی است که در این منطقه مرسوم است و در این ویدئو نیز شنیده میشود. 

واکنش مقام های رسمی:هیچ

تاکنون نه مقام های ایرانی و نه مقام های افغانستانی واکنشی به انتشار این ویدئو نشان نداده‌اند اما به گفته برخی از کنشگران حقوق هزاره، دولت افغانستان که از طریق آنها از وجود این ویدئو مطلع شده، قول پیگیری و درخواست تحقیق در این باره را به دولت ایران داده است. اما ناظران نتوانست به طور مستقل تایید این موضوع را از سفارت ایران در افغانستان دریافت کند. همچنین پلیس ایران حاضر به پاسخگویی درباره اقدامات این نهاد مسوول برای تحقیق و بازداشت مسببین این اقدام نشد.
پیش از این، ویدئوها و گزارش‌هایی از خشونت و برخورد توهین‌آمیز ماموران پلیس و در مواردی شهروندان ایرانی با شهروندان افغانستانی ساکن ایران در شهرهایی مانند یزد، اصفهان، پاکدشت، تهران، قزوین و ... منتشر شده بود، اما این اولین بار است که ویدئویی با این حد از خشونت فیزیکی و جنسی توسط شهروندان ایرانی، در مناطق مرزی نزدیک به افغانستان در قبال شهروندان این کشور همسایه ایران منتشر می‌شود.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire