jeudi 22 janvier 2015

ویدئوهای منتشرشده سخن می‌گویند:چرا ادعای ساخت پهپاد فوق پیشرفته «آر.کیو170» توسط سپاه واقعیت ندارد؟

ویدئوهای منتشرشده سخن می‌گویند:چرا ادعای ساخت پهپاد فوق پیشرفته «آر.کیو170» توسط سپاه واقعیت ندارد؟


روز گذشته شبکه های تلویزیونی مختلف ایران، اعلام کردند ایران موفق شده است پس از سه سال مدل ایرانی پهپاد امریکایی ار کیو 170 را بسازد. پهپادی که ایران سه سال پیش توانسته بود به دست بیاورد.-مقامات ایرانی مدعی شدند توانسته اند سیستم ناوبری فوق پیشرفته آن را هک کنند اما مقامات امریکایی عنوان کردند بر اثر حادثه ای این پهپاد در خاک ایران فرود آمده است.
پهپاد آر کیو 170 پیشرفته ترین پهپاد غیر رادارگریز دنیا شناخته میشود که به گفته مختصصان بسیاری از تکنولوژی های به کار رفته در آن، مرز عمل بشر در حال حاضر است.
این تکنولوژی ها تا حدی برای ایالات متحده امریکا مهم بود که شخص باراک اوباما، رییس جمهور امریکا در پیامی رسمی، از ایران درخواست کرد، تا این هواپیمای بدون سرنشین را به امریکا تحویل دهد.
اما مقامات ایرانی با این درخواست مخالفت کردند. دیروز حتی فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران گفت، آر کیو 170 امریکا را به آنها پس نخواهیم داد اما اگر تحریم ها را بردارند مدل ایرانی آن را حاضریم به آنها بدهیم.
اما به نظر میرسد مانند چند تجربه گذشته از اعلام ساخت سلاح های فوق مدرن توسط ایران، به خصوص در عرصه تولید هواپیما و پهپاد، فیلم هایی که از پرواز این پهپاد منتشر شده، نشان دهنده عدم اصالت آن است. حتی برخی از کارشناسان هوا فضا عنوان کرده اند برخی از صحنه های منتشر شده از پرواز آر کیو 170 ایرانی ساختگی هستند.
تصویری از پهپاد اصلی که ایران را به دست آورده است

مقامات پنتاگون در واکنش به انتشار این فیلم ها هم عنوان کرده اند:"مسیله مهمی نیست"
بر اساس فیلم هایی که در شبکه های مختلف تلویزیون ایران منتشر شده است، میتوان گفت پهپادی که ایران مدعی است آر کیو 170 ساخت ایران است، نه تنها نمیتواند هواپیمای رادار گریز باشد، بلکه یک هواپیمای ساده کنترل از راه دور رادیویی با اندازه ای کوچک است.
نکته اول اینکه در تصاویر منتشر شده از مدل ایرانی پهپاد، این نمونه دارای آنتن رادیویی است. در حالی که یک پهپاد پیشرفته رادار گریز که توانایی پرواز طولانی مدت در مسافت های طولانی داشته باشد نمیتواند از این تکنولوژی ابتدایی استفاده کند.  نمونه اصلی با استفاده از ماهواره ناوبری میشود، توانمندی ای که ایران در اختیار ندارد. نکته مهم دیگر آنکه این هواپیما در تمامی ویدئوهای منتشر شده در ارتفاعی بسیار پایین پرواز میکند، در حالی که  یکی از مهترین خصوصیات نمونه اصل این پهپاد ارتفاع پرواز بسیار بالا است. این پهپاد قادر است در ارتفاعی بیش از 15 کیلومتر پرواز و به ماموریت تجسس بپردازد.
تصویری که در شبکه پرس تی وی منتشر شده و آنتن پهپاد در آن مشخص است همچنین اندازه این هواپیما را با خط روی باند میتوان مقایسه کرد

نکته دوم اندازه بسیار کوچک آن است. آنطور که در فیلم های لحظه فرود این پهپاد منتشر شده است، با مقایسه خطوط سفید روی باند و اندازه پهپاد،مدل ایرانی چیزی حدود یک متر میتواند طول بال داشته باشد. اما مدل امریکایی طول بالی بیش از 16 متر دارد. در نتیجه با مقیاس قرار دادن خطوط روی باند، یا هواپیمایی که در اخبار دیده شده حدود یک متر طول بال داشته است و یا عرض باند هواپیما چیزی حدود 150 متر بوده است.
آنتن پهپاد در این تصویر که در شبکه یک منتشر شده نیز مشخص است

نکته سوم در برخی از فیلم هایی که توسط سایت خبرنگاران جوان وابسته به سازمان صدا و سیما منتشر شده است و روی فیلم منتشر شده، موسیقی گذاشته نشده و صدای هواپیما شنیده میشود، برخی از کارشناسان معقدند در بخش های مختلف فیلم صداهای مختلف شنیده میشود که میتواند متعلق به دو هواپیمای مخلتف باشد. همچنین صدای شدید این موتورها در فیلم دلیل دیگری است که این هواپیما نمیتواند رادار گریز باشد و یا به عبارت دیگر ایران نتوانسته است به تکنولوژی فوق پیشرفته پیشرانه این پهپاد پی ببرد.
نکته دیگر آنکه میتوان، پهپادی رادیویی با ظاهر مشابه و اندازه ای تقریبا مشابه آنچه که در اخبار با عنوان پهپاد ایرانی آر کیو170 منتشر شده است را در اینترنت با قیمت حدود 300 تا 400 دلار خرید.
مقایسه نسبی اندازه پهپاد و عرض باند
مقایسه اندازه پهپاد واقعی و پهنای باند، در منابع مختلف اندازه پهپاد اصلی از 13 تا 20 متر عنوان شده است
 
در این تصویر نیز میتوان اندازه پهپاد را با عرض باند بهتر مقایسه کرد
 
لازم به ذکر است سه سال پیش که ایران با انتشار فیلم های آر کیو 170 عنوان کرد توانسته این پهپاد را به دست بیاورد، کشور چین و روسیه هر دو از ایران درخواست کردند، ایران این پهپاد رادارگریز را برای بررسی های تکنیکی و علمی در اختیار آنها قرار دهد، حتی تیمی از سوی کمپانی سازنده پهپادهای چینی نیز طبق اخبار رسمی برای بررسی این پهپاد به ایران سفر کرد. اما تاکنون نه چین و نه روسیه هیچ خبری مبنی بر توانایی تولید پهپاد رادارگریز و سطح فنی آرکیو170 منتشر نکرده اند و امریکا تنها تولید کنند پهپاد در این سطح تکنولوژی در دنیا است.
فیلمی از یک پهپاد رادیویی که میتوان آن را به قیمتی بین 300 تا 400 دلار در اینترنت خریداری کرد


دیوید سنسیوتی کارشناس بین المللی علوم هواپیمایی و یکی از دبیران سایت "اوییشن"در گفتگو با ناظران میگوید:
چیزی که برای من درباره این فیلم ها عجیب است، نحوه نشستن این پهپاد است، وقتی این هواپیما فرود می آید و زمین را لمس میکند، واکنش واضحی از برخورد با زمین در حرکتش دیده میشود که مشخص میکند اندازه این پهپاد خیلی کوچک است. هواپیمایی همپای آر کیو 170 نمیتواند چینین حرکتی داشته باشد. از نظر من چیزی که ما در ویدئو میبینیم یک هواپیمای کنترل از راه دور کوچک است.
همچنین همانطور که تصاویر مشخص است، آنتنی نیز روی این پهپاد دیده میشود که باز نشانه ای دیگر برای رادیو کنترلی بودن نمونه های حاضر در ویدئو است. این آنتن به نوعی نشان دهنده آن است که پهپاد به شیوه "لاین او سایت"کنترل میشود. یعنی آن دست از پهپادهایی که باید کسی که فرمان کنترل آن را در دست دارد، آن را ببیند.
هواپیما باید در حوزه دیدش باشد و آن را راهبری کند.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire