jeudi 31 juillet 2014

به گزارش معماری نیوز، باغشهر اسلامیه که از نمونه های منحصر بفرد باغشهر در کشور می باشد، متاسفانه علی رغم اطلاع و آگاهی مسئولین شهری و مقامات استانی، در حال تخریب و نابودی است.

خریب تدریجی باغشهر اسلامیه در جنوب خراسان با اطلاع مسئولین محلی!
تفکیک اراضی باغات، قطع درختان قدیمی و کهنسال، جدول کشی درون باغات و... از مواردی است که با اطلاع و ضمن اجرای برخی ساخت و سازهای خارج از طرح جامع توسط شهرداری و مسئولین شهری منطقه در حال انجام است.
تخریب تدریجی باغشهر اسلامیه در جنوب خراسان با اطلاع مسئولین محلی!
به گزارش معماری نیوز، باغشهر اسلامیه که از نمونه های منحصر بفرد باغشهر در کشور می باشد، متاسفانه علی رغم اطلاع و آگاهی مسئولین شهری و مقامات استانی، در حال تخریب و نابودی است.

تفکیک اراضی باغات، قطع درختان قدیمی و کهنسال، جدول کشی درون باغات و... از مواردی است که با اطلاع و ضمن اجرای برخی ساخت و سازهای خارج از طرح جامع، توسط شهرداری و مسئولین شهری منطقه در حال انجام است.

در گزارش امروز به برخی تخریب ها و همچنین اعتراضات مردم محلی و منطقه در باغشهر اسلامیه پرداخته می شود.

بر اساس گزارش معماری نیوز، باغشهر اسلامیه در جنوب خراسان ، پس از زلزله سال 1347 و تخریب فردوس ایجاد و در سال 1354 دارای شهرداری شد.

ساختار این شهر از همان ابتدا به صورت باغشهری بود. جمعیت فعلی آن کمتر از 7000 نفر است و وسعتی حدود هزار هکتار دارد.


در بهمن 87 طرح جامع آن توسط شرکت کریاس بنا تهیه شد اما از سالهای 86-87 به بعد بود که اعمال سلیقه ها و تغییرات سوال برانگیز در ساختار شهری رخ نمود.

این روند در سالهای اخیر شدت بیشتری گرفت و نتیجه آن تغییرکاربری ها و قطع درختان و ایجاد معابر و خیابان های مغایر طرح جامع مصوب بود. همه اینها با ادعای توسعه و گسترش و پیشرفت شهر موجه جلوه داده می شود.

از حدود دو سال پیش عده ای از شهروندان که دغدغه حفظ محیط زیست و دور زدن قانون را داشته اند با مکاتبات زیاد با ادارات و سازمان های مسوول در سطح شهر و استان و حتی کشور خواستار اعمال نظرات کارشناسی و نظارتی بر این امر غیر صواب شده اند که این اقدامات تا کنون بی نتیجه بوده است.

معماری نیوز در گزارش امروز خود به نمونه تخریب های صورت گرفته توسط مسئولین شهری اشاره می کند: 
  
از حدود سال 1389 شهرداری تصمیم گرفت که مسیر خیابان شهید بهشتی جنوبی به سمت کمربندی در حال اجرای اسلامیه را بازگشایی کند.این کمربندی چیزی در حدود 17 سال است که در دست احداث است! ناگفته پیداست که برای اتصال کمربندی به مسیری از داخل شهر در طرح جامع ، خیابانی در نظر گرفته شده بود اما به استناد نامه ای که به امضای چند نفر رسیده تصمیم به تغییر این مسیر می گیرد.


طی این طرح جدید که هنوز فاقد وجاهت قانونی است چندین باغ به همراه قسمتی از صحن و بنای هیئت ابوالفضلی تخریب  گردیده و  تمامی ساختمان یک مسجد وقفی تازه بازسازی شده هم جابجا می شود!

مسجد ابوذرغفاری که چند سالی از تجدید بنای آن نمی  گذرد، با موافقت هیات امنای آن جابجا خواهد شد.
اما هیات امنای هیئت ابوالفضلی بر این مساله تشکیک کرده و درخواست آنان هم برای ارایه مستندات قانونی طرح بی پاسخ مانده ولی در حال حاضر تحت فشار قرار دارند تا زودتر رضایتشان را اعلام کنند. گفتنی است که قسمتی از بنای این هیات هم در چند سال پیش و با اطلاع و همکاری شهرداری وقت احداث گردیده و حال باید تخریب گردد.


به جز یک مالک که شکایت قانونی کرده تقریبا بقیه افراد به روشهای جالب توجهی حاضر به واگذاری ملکشان شده اند. اضافه می شود که در حدود 60-70 متری این مسیر خیابان دیگری است که چند سالی از تعریض آن بیشتر نمی گذرد که گفته می شود هزینه آن از اعتباری که برای جبران خسارت خشکسالی به باغداران اختصاص داده شده، پرداخت شده است.

نکته جالب اینکه این اتفاقات با آگاهی کامل مسولین و بر اساس بازدیهای انجام شده، صورت گرفته است.
نخعي نژاد معاونت محترم امور عمراني استانداري خراسان جنوبي و شهابي مديركل محترم دفتر امور شهري و شوراها و رجبي مقدم فرماندار محترم شهرستان فردوس بهمراه كارشناسان استانداري ازباغشهر اسلاميه بازديد هایی را انجام داده و از روند این تخریب ها آگاهی کامل داشته اند. متن خبر را [ اینجا ] و [ اینجا] ببینید.

نخعی نژاد در این بازدید بر لزوم تلاش مستمر شهرداري و شورا بر حفظ باغات با توجه به نادر بودن باغ شهر در شرق كشور تاكيد و اضافه كرد: اصلاح و كاهش شبكه معابر باغ شهر اسلاميه بايد در اولويت قرار گيرد.

براساس این گزارش، علی رغم اینکه کمیسیون ماده 90 و سازمان بازرسی کل کشور نیز در جریان روند تخریب این باغشهر می باشد، در صورت لزوم اسناد دیگر و جزئیات بیشتری از این روند تخریب از طریق معماری نیوز منتشر خواهد شد.


تصویر اعلام نظر کارشناس رسمی دادگستری در مورد خسارت وارده به باغ یکی از مالکان   


نمونه از تخریب باغات و اراضی 


قطع درختان در شبانه روز  
 


 نامه منتقدین طرح و طرفداران محیط زیست به کمیسیون اصل 90 
 

یک نمونه از نامه های هشدار دهنده به شهرداری اسلامیه 

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire