jeudi 8 janvier 2015

رای محکومیت امید کوکبی؛

 علیرغم طرح چند شبهه توسط دیوان عالی کشور در خصوص رای محکومیت امید کوکبی؛ downloadقضات شعبه هم عرض تجدیدنظر، با پافشاری و با توجیه یکی از شبهه ها، حکم۱۰ حبس این فیزیکدان جوان را عینا تایید کرد.
پیشتر دیوان عالی کشور با این استدلال که اصولا فعل انتسابی به امید کوکبی جرم نیست، و با تاکید بر عدم دسترسی وی به هرگونه سند و مدرک محرمانه و طبقه بندی شده و فقدان هرگونه دلیل قانونی و محکمه پسندی در پرونده علیه این دانشجوی نخبه فیزیک که نزدیک به چهار سال است که در زندان به سر می‌برد، رای به رسیدگی مجدد پرونده داده بود.
پیشتر اداره کل حقوقی بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۲ در پاسخ اداره کل امور بین الملل قوه قضائیه اعلام کرده بود که هیچ دولتی با جمهوری اسلامی ایران در حالت تخاصم قرار ندارد.
اما طبق این گزارش، شعبه تجدید نظر برای تایید حکم اولیه اینطور استدلال کرده که چون تخاصم از خصم به معنی دشمن است و چون آمریکا شیطان بزرگ است و ایران را تحریم کرده، در نتیجه مصداق دولت متخاصم است که در قانون ذکر شده است! اما از پاسخ به سایر شبهات، امتناع کرد.
امید کوکبی، دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی در دانشگاه تگزاس آمریکا بهمن ماه سال ۸۹ زمانی که قصد خروج از کشور را داشت بازداشت شد.
او به اتهام «ارتباط با دولت متخاصم» و « کسب درآمد نامشروع» به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شده بود.
گفتنی است حمید بابایی نیز دیگر دانشجوی زندانی در قرنطینه زندان اوین می باشد. او  ۵ مرداد ١٣۹٢ پس از ٣ سال و ۷ ماه تحصيل در بلژيک و در حالى که تنها ١ سال تا دفاع از پايان نامه دکترى وى باقى مانده بود، به همراه همسرش براى ديدار از والدين و اقوام خود به ايران باز مى گردد، احضار مى شود و نهايتا محاکمه و به زندان اوين منتقل مى شود.
حمید بابایی نیز نهايتا در تاريخ ٣٠-۹-۹٢ در دادگاه انقلاب شعبه ١۵ به رياست قاضى صلواتى به اتهام اقدام عليه امنيت ملى از طريق ارتباط با دول متخاصم به ۶ سال حبس تعزيرى و ۴ سال حبس تعليقى محکوم می شود.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire