jeudi 8 janvier 2015

درگذشت ناگهانی نویسنده خوش ذوق ایرانی‌-الاصل در غربت روستاهای ایرلند

چندی پیش در سکوت خبری مارشا مهران نویسنده ایرانی‌-الاصل رمان پر فروش "آش انار" Pomegranate Soup براساس تجربیات یک ایرانی‌ در ایرلند، در ۳۶ سالگی درگذشت. جسد تنهای او در خانه اش در روستای دورافتاده و بسیار زیبای لیکنوی در ساحل غربی ایرلند پیدا شد. مدیر املاک در بازرسی های پلیس اظهار کرده است در تماسی که با مارشا داشته وی گفته است در چند هفته اخیر دچار حالت تهوع بوده است. به گزارش پلیس، مهران یک هفته پیش از کشف جسدش از دنیا رفته بود. دلیل مرگ او هنوز روشن نیست اما همسر سابق ایرلندی او می‌گوید او مدتها بیمار بود و مدتی‌ نیز هنگام نوشتن کتاب تغذیه خوبی‌ نداشت و فقط بستنی و شکلات میخورد. گفته میشود مهران به مشروبات الکلی نیز علاقه فراوان داشت.

مارشا مهران
مارشا مهران که در سال ۱۳۵۶ در تهران به دنیا آمد پس از انقلاب به همراه خانواده خود که بهائی بودند ابتدا به آرژانتین و سپس آمریکا مهاجرت کرد. در سن چهارده سالگی با جدایی والدینش به همراه مادر به استرالیا رفت و در جوانی دوباره به امریکا بازگشت. او در نیویورک در یک بار (فروش مشروبات الکلی) باهمسر ایرلندیش آشنا شد و پس از ازدواج برای زندگی به ایرلند رفت (که البته این ازدواج منجر به طلاق شد). در مقاله سال ۲۰۰۵ تایمز مارشا درباره زندگی چند فرهنگی خود چنین می نویسد: زمانی که مردم از من می پرسند که اهل کجا هستم، در پاسخ می گویم، من متولد ایران هستم به زبان انگلیسی رویاپردازی می کنم و می نویسم، به اسپانیایی نفرین می کنم و بعد از مصرف مقداری مشروب مانند ایرلندی ها می رقصم.

مارشا مهران
اولین رمان او به نام "آش انار" در سال ۲۰۰۵ میلادی به چاپ رسید. این رمان داستان ۳ خواهر ایرانیست که پس از انقلاب از ایران فرار کرده و سرانجام در شهر کوچکی در غرب ایرلند ساکن می شوند. مارشا در این کتاب از تجربیات زندگی خود و خانواده‌اش که شامل مجموعه ای از دستور غذاهای ایرانی و روش زندگی در ایرلند است، استفاده کرده است. او در مصاحبه ای با تایمز ایرلند در ارتباط با این کتاب گفته است: من می خواستم که یک داستان شاد بنویسم، چیزی که برای خواننده نشاط آور باشد، نه یک شاهکار ادبی. می خواستم کتابی باشد که مرا خوشحال کند، غذا این احساس را در من برمی انگیزد. زمانی که برای کسی آشپزی می کنیم، عشق و اعتماد خود را به او نشان می دهیم و این کاملا یک احساس ایرانیست. رمان "آش انار" به ۱۵ زبان و در ۲۰ کشور به چاپ رسیده است. از دیگر آثار او "گلاب و نان سودا" و "کافه بابیلونیا" را می توان نام برد. همچنین قرار است در سال جاری میلادی دو رمان دیگر او به نام‌های «باران پسته» و «مدرسه زیبایی خانم تاچر» به چاپ برسند.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire