mercredi 29 octobre 2014

جلوه‌های آزادی از رضا دقتی

جلوه‌های آزادی از رضا دقتی


بچه که بودم، با برادرم اوقاتمان را به ماشین بازی روی نقوش فرشهای خانه مان میگذراندیم.
اولین دنیای تصویری من اشکال و نقوشی بود که با دستهای ماهر و هنرمند فرشبافان تبریز و کاشان آفریده شده بود.
بعد ها که از رنگ گذر کردم،  فقط سایه و روشن باقی ماند و تکرار سایه ها، عنصرقدرتمند ترکیب بندی بسیاری از آثار من شد.
حضورعمدی سایه در تصویر، فقط یک شکل هندسی برای تکمیل ترکیب نیست، سایه جایی برای پرسش و تعبیر بیننده است.
من و دوربینم دوست داریم با سایه، رنگ و نور بنویسیم. چه در هنگامی که افتخارو لذت آموزش زبان تصویر در مناطق محروم و بحرانی نصیبم شده و در حال تدریس باشم ، چه درزمان سفر در جاده ها برای گزارش تصویری و چه در حال بازگو کردن تجربه هایم باشم; زبان تصویردر درجه اول باید همراه با احساس و مسئولیت باشد.

رضا دقتی

 
----

 
نیویورک از دریچه دوربین
نگاهی به شهر نیویورک و ساکنانش ، صحنه هنری و زندگی روزمره اش، ابعاد و گوناگونی این شهر.
این رپرتاژ ادامه کاری است که رضا در سال ۱۹۸۳، در دوره کارش با دفتر مرکزی مجله تایمز در نیویورک و اقامتش دراین شهر شروع کرد. 
شروع انتشار مجله نشنال جئوگرافیک در آذربایجان
روز اول سپتامبر ۲۰۱۴ (برابر با‌ ۱۰ شهریور ۱۳۹۳) رضا دقتی انتشار اولین شماره مجله نشنال جئوگرافیک در آذربایجان را جشن گرفت. شمار نشر خارجی این مجله به چهل رسید ، و آذربایجانیها به جمع شصت میلیونی خوانندگان نشنال جئوگرافیک اضافه شدند.
تصویر روی جلد این شماره مجله ، بیست و یکمین عکس روی جلد نشنال جئوگرافیک ازرضا دقتی است، به این مناسبت رضا کنفرانسی درباره تجربه کارش درآذربایجان از سال ۱۹۸۷ تا کنون برگذار کرد.






 
آموزش زبان تصویردر دره أيت بوكماز در مراکش
پس ازانجام  دوره های آموزشی در لیبریانو(حومه سیسیل -ایتالیا) و شهرهای متز، سنت اوئن، بوندی، مولوز، دیژون، نانت، شاتلرو و میرای (تولوز) در فرانسه، "آتلیه های رضا" درمراکش در چارچوب "همایش عکاسی بربر" برگذار شد و از ۱۷ تا ۲۰ سپتامبر (۲۶ تا ۲۹ شهریور) ده جوان از مدرسه شبانه روزی تبانا، یاد گرفتند که چگونه از تصویر برای بیان زندگی شخصی و داستانهای خود استفاده کنند. دوربین عکاسی ازطرف آتلیه رضا به جوانان اهدا شد و رضا پایه های زبان تصویر را به آنها آموخت. این کارگاه به شیوه ای که در کمپ پناهندگان Kawargosk عراق  در دسامبر ۲۰۱۳ (دی ماه ۱۳۹۲) انجام شد، در سالهای تحصیلی آینده ادامه و پیگیری خواهد شد.


تهیه فیلم "ما سه تا یا هیچ"
 در مراحل تهیه این فیلم کمدی دراماتیک به کارگردانی خیرون، رضا دقتی به همراه عکاس دیگری از آژانس وبستان،  نگاه خود را ثبت میکنند. خیرون کمدین نامدار ایرانی-فرانسوی، از حضور بازیگران پر آوازه ای چون لیلا بکتی، ژرار دارمون و الکساندر استیه برای توصیف داستان پناهندگی مادر و پدرش به فرانسه به دلیل مخالفت با رژیم ایران، بهره میبرد. خیرون که خود نقش پدرش را در فیلم بازی میکند، صحنه هایی از زندانهای ایران را در شهر کازابلانکای مراکش بازسازی کرده است.


 
آیا هنر میتواند دنیا را نجات دهد؟
 
کنفرانسی برای دانشگاه تابستانی اتوپیا در Château Agecroft در منطقه آلپ مریتیم فرانسه
 به دعوت جنبش اتوپیا که نقطه پیوندیست میان جنبشهای اجتماعی، دنیای سیاست و عرصه روشنفکری، رضا دقتی کنفرانسی را برگذار کرد. در طی این کنفرانس رضا از نقش هنر عکاسی به عنوان شاهد بصری در ساختن آینده بشریت زیر پرچم صلح و آزادی صحبت کرد. 
 

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire