jeudi 9 octobre 2014

وزیر خارجه ترکیه: انتظار مداخله ما در سوریه واقع‌بینانه نیست


ترکیه تانک‌های خود را در مرز سوریه و نزدیکی کوبانی مستقر کرده است
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، می‌گوید که نمی‌توان انتظار داشت ترکیه راسا علیه گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) اقدام کند.
وزیر خارجه ترکیه پس از مذاکره با فرمانده جدید ناتو، ینس اشتولتبرگ، خواهان ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه شد.
او گفت: "این واقع‌بینانه نیست که بخواهیم ترکیه راسا به عملیات زمینی [علیه داعش] دست بزند."
"ما در حال مذاکره هستیم و وقتی به تصمیمی مشترک برسیم ترکیه از ایفای نقش خود سر باز نخواهد زد."
پیکارجویان داعش چند هفته است که شهر کوبانی را محاصره کرده‌اند و درگیری‌های شدید در این منطقه ادامه دارد. گفته می‌شود که بخش‌هایی از شهر به دست آنان افتاده است.
گروه دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید که شب گذشته یک مقر نیروهای مسلح کرد به دست پیکارجویان داعش افتاده و فرمانده و سربازان آن کشته شده‌اند. به گفته این گروه همچنین ٤٢ عضو داعش در درگیری‌های چهارشنبه کوبانی کشته شدند.
دولت ترکیه تحت فشار شدید است که به گروه‌های کردی که در کوبانی می‌جنگند کمک کند.
به گفته یکی از رهبران کرد دو محله شهر شب گذشته به دست پیکارجویان داعش افتاده است. فعالان سوری می‌گویند داعش هم‌اکنون کنترل یک سوم شهر را در اختیار گرفته است.
آمریکا و چند کشور دیگر داعش را در سوریه و عراق مورد حملات هوایی قرار داده‌اند، اما ترکیه در این باره موضع محتاطانه‌ای گرفته و از جمله به آمریکا اجازه نداده است که حملات هوایی را از پایگاه خود در ترکیه انجام دهد.
اختلافات ترکیه با اقلیت کرد این کشور و سابقه درگیری نظامی طولانی با حزب کارگران کردستان یکی از دلایل این موضع ترکیه دانسته می‌‍شود.
اعتراض به سیاست دولت ترکیه در قبال کوبانی، که به برخورد معترضان با پلیس و گروه‌های اسلام‌گرا و ملی‌گرا انجامیده، تاکنون بیش از ٢٠ کشته بر جای گذاشته است. روز گذشته هم شهرهای ترکیه صحنه اعتراض‌هایی بود و معترضان در مواردی با پلیس درگیر شدند.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire