samedi 28 juin 2014

بزرگداشت صدمین سال جرقه شروع جنگ جهانی اول در سارایوو

بزرگداشت صدمین سال جرقه شروع جنگ جهانی اول در سارایوو

بوسنی- هرزگوین صدمین سالگرد جنگ جهانی اول را در سارایوو برگزار می کند. ترور آرشیدوک فرانتس فردیناند، ولیعهد اتریش در روز بیشت و هشتم ژوئن سال ۱۹۱۴ در سارایوو جرقه شروع جنگ جهانی اول بود. به این مناسبت رویدادهای فرهنگی و ورزشی از جمله کنسرت ارکستر فیلارمونیک وین در این شهر برگزار می‌‌شود.
کلیکگلوله‌ای که آن روز از اسلحه گاوریلو پرینسیپ، جوان صرب، درآمد، ولیعهد امپراتوری اتریش و همسرش، سوفی، را کشت و قدرت‌های بزرگ اروپا را به کام جنگی چهار ساله کشاند.
نقش پرینسیپ، جوان ۱۹ ساله ملی‌گرای صرب در بروز تنشی که منجر به حوادث سال ۱۹۱۴ در اروپا شد، همچنان منشاء اختلاف نظر و تفرقه میان صرب های بوسنی، کروات ها و مسلمانان بوسنی است. صرب های بوسنی در تدراک مراسم خودشان هستند.
در اتریش، یکی از نوادگان دختری فرانتس فردیناند و خانواده او مراسمی در یک قلعه خانوادگی در نزدیکی وین و محل دفن فرانتس فردیناند برپا می‌کنند.

برداشت‌های مختلف از یک رویداد تاریخی

رهبران صرب‌ها و بعضی از صرب های بوسنی مراسم رسمی را تحریم کرده اند. آنها می‌گویند هدف این مراسم مجرم نشان دادن صرب ها است.
روز جمعه، یک روز پیش از مراسم رسمی، مجسمه گاوریلو پرینسیپ در شرق سارایوو رسما پرده برداری شد. صرب های بوسنی از او به عنوان قهرمان ملی که به سال‌های اشغال منطقه بالکان توسط امپراتوری اتریش پایان داد، تجلیل کردند. نمایشنامه ای از حادثه ترور فرانتس فردیناند و همسر او سوفی در شهر ویشگراد در شرق کشور روی صحنه می رود و ارکستر فیلارمونیک بلگراد سمفونی های ویوالدی را اجرا می کند.
مراسم بزرگداشت در بخش مرکزی سارایوو در فضایی کاملا متفاوت با شرق کشور برگزار می‌شود. ارکستر فیلارمونیک وین با اجرای کوارتت "امپراتور زنده باد" اثر جوزف هایدن موسیقدان اتریشی، امپراتوری هاپسبورگ را در فضا زنده خواهد کرد. کنسرت قرار است در ساختمان تازه کتابخانه ملی برگزار شود که سال ۱۹۹۲ و در جریان محاصره سارایوو توسط صرب های بوسنی تخریب شد.
هانس فیشر، رییس جمهوری اتریش در این کنسرت که نقطه عطف مراسم بزرگداشت است، شرکت دارد.
روز پنج شنبه رهبران بیست و هشت کشور اروپایی به مناسبت صدمین سالگرد شروع جنگ، در شهر "یپریس" محل یکی از نبرد های مهم جنگ جهانی اول واقع در استان فلاندر غربی بلژیک حاضر شدند.
در همین حال یونسکو، سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد، از وسایل حمل و نقل دریایی درخواست کرده امروز در بزرگداشت این واقعه پرچم های خود را به صورت نیمه افراشته در آورند.
هدف این سازمان فرهنگی یادآوری معاهده حفظ میراث فرهنگی زیر آب و محافظت از کشتی های غرق شده از غارت، دستبرد و غرق کردن عمدی آنها است.
این معاهده شامل کشتی‌هایی می‌شود که طی صد سال گذشته غرق شده‌اند و در نتیجه بسیاری از کشتی‌های بریتانیایی و آلمانی غرق شده در جنگ جهانی اول به فهرست میراث محافظت شده افزوده می شوند.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire