mercredi 13 mai 2015

۶ میلیون هکتار از جنگل‌های کشور در۴۰ سال گذشته نابود شده است

۶ میلیون هکتار از جنگل‌های کشور در۴۰ سال گذشته نابود شده است

مدیرکل دفتر زیستگاهها و امورمناطق سازمان محیط زیست با اعلام خبر تشکیل کارگرونه مشترک « صیانت از جنگل ها» با سازمان جنگل ها و مراتع، گفت: پژوهش ها نشان می دهد در چهار دهه گذشته وسعت جنگل های کشور از ۱۸ میلیون هکتار به ۱۲ میلیون هکتار رسیده است.
حمید گشتاسب میگونی از تشکیل کارگروه مشترک با سازمان جنگل ها و مراتع با عنوان« صیانت از جنگل ها» اذعان کرد: در این کارگروه مدیران هر دو سازمان و نیز اساتید دانشگاهی حضور دارند تا برنامه ریزی های مربوط به حفظ و بهره برداری منطقی از جنگل ها در قالب این کارگروه صورت گیرد.

 تغییر کاربری؛ نخستین دلیل تخریب جنگل ها
تغییر کاربری ها برای استفاده های مختلف همانند توسعه اراضی کشاورزی، ویلاسازی و طرح های توسعه صورت می گیرد که البته طرح های توسعه بدون هماهنگی با دستگاه های متولی برای جاده سازی یا فعالیت توسعه ای در دورن جنگل انجام می شود.
مدیرکل دفتر زیستگاهها و امورمناطق سازمان محیط زیست با تاکید بر این که آمار رسمی برای نابودی جنگل ها در ۱۰ سال گذشته در دست نیست، گفت: اما پژوهش های صورت گرفته بیانگر این امر است که در هر ثانیه ۳۵۰ متر مکعب جنگل و مرتع در ایران از دست می رود.
 تخریب ۶ میلیون هکتار جنگل در چهار دهه
گشتاسب میگونی افزود: با در نظر گرفتن این آمار می توان گفت جنگل های کشور از چهار دهه گذشته تا کنون از ۱۸ میلیون هکتار به ۱۲ میلیون هکتار کاهش یافته است.
 حجم بالای تخریب جنگل های شمالی در مازندران
وی با اشاره به گستره جنگل ها در استان های شمالی گفت: به نظر می رسد روند تخریب جنگل ها در استان مازندران از میان جنگل های شمال بیشتر از سایر جنگل ها باشد.
 معیشت؛ دلیل فراوانی تخریب جنگل در زاگرس مرکزی
گشتاسب میگونی با اشاره به پروژه بین المللی سازمان محیط زیست برای جنگل های زاگرس مرکزی خاطرنشان کرد: در این منطقه به دلیل تامین نیازهای اقتصادی و معیشت مردم و نیز تعداد جمعیت ساکن در این منطقه روند شدیدتری را در تخریب جنگل ها داریم.

وی افزود: با اجرای آمایش سرزمین می توان فهمید که در چه مکان هایی امکان سرمایه گذاری و حضور صنعت وجود ندارد. لذا اجازه شکل گیری صنعت را نمی دهیم تا بهره برداری پایدار و خردمندانه صورت می گیرد.



Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire