samedi 10 janvier 2015

ترورِ نمادین از زبان برمی‌خیزد Charlie Hebdo attack hamneshine bahar






همنشین بهار: ترورِ نمادین از زبان برمی‌خیزد Charlie Hebdo attack

  
176 vues
 
Ajoutée le 8 janv. 2015
من، تو، او، ما، شما، ایشان، همه و همه با این تهدید روبرو هستیم که با نفی دیگران خود را اثبات کرده و به «گفتمان سنت گرایی» آلوده شویم. 
گفتمان سنت گرایی که به دنبال دشمن می‌گردد به جمود و قشریگری کشیده شده، منتقد را مخالف و مخالف را دشمن جلوه می‌دهد.
هفتم ژانویه ۲۰۱۵ مرتجعین سیاه‌پوش با حمله به دفتر هفته‌نامه «شارلی» Charlie Hebdo در پاریس، به روی منتقدین و مخالفین خویش آتش گشودند. 
عاملین و آمرین کشتار اخیر پیش‌تر، (پیش از شلیک با کلاشینکف و آر پی جی) زبان تهدید و ترور بکار بسته و در هرزه‌نامه‌های خود نوشته بودند حتماً روزی انتقام خواهیم گرفت. منتظر باشید... 
...
زبان، پیشاهنگ عمل آدمی است و چنانچه به سقوط گفتار، به «سقطات الالفاظ» یعنی به هرزه‌درایی، دره‌وری و پلیدی آلوده شود، بی تردید بذر کینه و ترور خواهد کاشت. زبان مرتجعینِ غالب و مغلوب که مصونیّتِ اظهار نظر را پاس نمی‌دارند، چه مذهبی باشند چه ضدمذهبی، حاوی عناصری از ترور است. 
آنان سخن خویش را مطلق پنداشته، «حقيقت»ی مي‌خوانند که هرکه نپذيرد باطل و غیرخودی است و باید در نهایت به دَرک واصل گردد. 
این ترور(ترور سمبولیک) کسانی را هدف قرار می‌دهد که در پندار قاتلین باید اوت شوند. در قدم بعد این «پندار، جامه گفتار خواهد پوشید و گفتار هم به کردار بَدل خواهد شد»
مضمون همه ترورها هراس‌افکنی و نسق‌گیری است. در معنای لغوی ترور نیز وحشت نهفته است.
...
در بیان و گفتار، خیلی ها آن جنایت را محکوم کرده‌اند. از پاپ و دبیر کل سازمان ملل گرفته تا اوباما و مرضیه افخم و مریم رجوی... همه محکوم کرده و اطلاعیه داده‌اند.
اطلاعیه دادن البته کار شاقی نیست. هیچکس هم در بیان و گفتار جنایت را تأئید نمی‌کند، اما نقد یکسویه عاملین ترور بدون زیر سئوال بردن دستگاه نظری عاملین و آمرین ترور عوام فریبی است. دستگاه پوسیده‌ای که مخالف و منتقد را عامل دشمن پنداشته، به جای پاسخ کلمه با کلمه، به تهمت و افترا و در قدم بعد به کینه و دشنه متوسل می‌شود. 
دیدگاهی که مصونیت اظهار نظر را پاس ندارد (چه لباس مذهب بپوشد و چه ضدمذهبی باشد، فرق نمی‌کند) وقتی خودش را به عنوان مرجع رفتار اجتماعی می‌پندارد یا تحمیل کند، بی برو برگرد به ترور خواهد کشید.
...
سایت همنشین بهار
  • Catégorie

  • Licence

    • Licence YouTube standard

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire