lundi 3 novembre 2014

گفت و گو با زنان اصفهانی؛ روزهای پس از اسیدپاشی

گفت و گو با زنان اصفهانی؛ روزهای پس از اسیدپاشی

«شهر خلوت شده است، اگر كسي اين جرات را به خود بدهد و از خانه خارج شود، مي‌بيند اصفهان ديگر مثل قبل نيست؛ خيابان‌ها حسابی خلوت شده‌اند و خیلی ها تا هوا تاريك نشده، می روند خانه.»
اين را «زهرا» مي‌گويد؛ دختري اصفهاني كه اگرچه بعد از حادثه اسيدپاشي ترس زيادي براي رفتن به خيابان‌هاي شهر دارد اما مجبور است براي انجام برخي كارها خانه را ترك كند: «اين روزها تا مجبور نشوم، بيرون از خانه نمي‌روم و اگر هم بروم، تا قبل از تاريك شدن هوا خودم را به خانه مي‌رسانم.»
مي‌توان گفت زهرا دختر شجاعي است زيرا «هاله» 28 ساله مي‌گويد از زماني كه اين حادثه تلخ براي دختران اصفهاني رخ داده، زندگي‌ او فلج شده است: «الان نزديك 15 روز است كه از خانه بيرون نرفته‌ام. تمام كلاس‌هايم را رها كرده‌ام و اگر هم از خانه بيرون بروم، از ماشين پياده نمي‌شوم و شيشه‌ها هم تمام مدت بالا هستند.»
اين شرايط فقط براي هاله نيست، او مي‌گويد تمام خانم‌هايي كه با آن ها ارتباط دارد نيز در شرايط مشابهي به سر مي‌برند. «ندا» كه دو سال قبل ازدواج كرده، اين روزها را سراسر اضطراب توصيف مي‌كند و مي‌گويد: «هنوز براي ما روشن نشده است كه اين جنايت را يك نفر انجام داده يا چند نفر.»
«ندا» براي پي گيري اخبار مربوط به اسيدپاشي، رسانه‌هاي سراسري كشور را دنبال مي‌كند زيرا فكر مي‌كند رسانه‌هاي خارجي يا شبکه هاي اجتماعي تمام واقعيت را نمي‌گويند و اخبار آميخته با شايعه را منتشر مي‌كنند: «اما متاسفانه از اخبار سراسري هم اطلاعاتي به دست نمي‌آورم كه مطمئن شوم مي‌توانم بعد از دو هفته از خانه خارج شوم يا نه. در اخبار فقط اشد مجازات را براي فرد جاني خواسته‌اند و گفته‌اند كه چند فرد مظنون را دستگير كرده‌اند؛ يعني به صورت قطعي اين اطمينان را نداده‌اند كه فرد يا افراد جنايت كار دستگير شده‌اند.»
مقامات رسمی چند روزی است که در این باره سکوت کرده اند. در تازه ترین اظهارنظر، «نقوی حسینی»، سخن‌گوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران گفته است: «فردی روانی این اقدام را انجام داده است.»
پیش از این بارها مسوولان حکومت ایران گفته بودند این کار توسط عوامل وابسته به دستگاه های جاسوسی غرب و اسراییل انجام شده است. امام جمعه اصفهان هم دو روز پیش در خطبه های نماز جمعه این شهر گفت: «بر همه مردم واجب شرعی است که برای دستگیری عامل اسیدپاشی کمک کنند تا او به سزای اعمالش برسد.»
استاندار اصفهان گفته است 10 تیم امنیتی برای شناسایی اسیدپاش تشکیل شده، ده ها نفر هم به عنوان مظنون بازداشت شده اند ولی شاید اسیدپاش از اصفهان فرار کرده باشد. او هم گفته احتمالا یک «فرد روانی» این کار را انجام داده است.
اظهارنظرهای رسمی در 10 روز گذشته حاکی از آن هستند که فعلا مسوولان حکومت ایران تمرکز بیش‌تری برای بازداشت خبرنگاران و برخورد با رسانه هایی دارند که به گفته آن ها با جوسازی درباره اسیدپاشی سبب هراس اجتماعی شده اند. «مائده» 35 ساله است. او كه از كودكي ساكن اصفهان بوده، ترجيح مي‌دهد بميرد تا اين كه روي صورتش اسيد ريخته شود. او كه تحصيلات معماري دارد، مانند ديگر زنان اصفهاني از زمان تاييد اين حادثه در اصفهان، خانه را ترك نكرده و تمام كارهاي خود را به زماني موكول كرده است كه تكليف اين ماجرا از سوي مسوولان مشخص شود: «چند سال قبل شايعه شده بود كه يك قاتل جاني در اصفهان پرسه مي‌زند اما يادم مي‌آيد كه در آن زمان چنين ترسي نداشتم، راحت به كارهاي روزانه‌ام مي‌رسيدم و رفت وآمدم در شهر برقرار بود اما اسيد چيزي نيست که بتوانم به راحتي از كنار آن عبور كنم. الان حتي در ماشين هم كه هستم، مي‌ترسم. با خودم مي‌گويم اگر گير قاتل بيفتم، تكليف روشن است؛ با گلوله يا چاقو كشته مي‌شوم اما فكرش را هم نمي‌كنم كه اسيد روي صورتم بپاشند و بتوانم با اين زخم زندگي كنم. واقعا ترجيح مي‌دهم بميرم.»
مائده كه نگراني و ترس از صداي او آشكار است، مي‌گويد بالاخره خود را زماني از اين حبس اجباري خارج مي‌كند كه از دستگيري اسيدپاش مطمئن شود.
«عاطفه»، مادر است. او يك دختر دارد به نام «مريم» كه اصلا حاضر نيست به او اجازه خروج از منزل بدهد. مي‌گويد مي‌دانم دخترم اين شجاعت را دارد كه از خانه خارج شود اما من اجازه نمي‌دهم: «الان شهر نسبت به گذشته بسيار خلوت شده است. البته مي‌گويند كه پليس‌هايي با لباس شخصي شهر را تحت كنترل دارند اما شايد اگر با لباس پليس در شهر مشاهده مي‌شدند، براي ما اطمينان بيش‌تري به همراه مي‌آورد. البته شايد براي دستگيري مجرم بهتر باشد پليس‌ها شناسايي نشوند.»
مريم اين روزها دچار ترديد است؛ مانند بسياري از دختران و زنان اصفهاني. او اين ترديد را دارد كه اسيدپاش دستگير شده است يا نه. مي‌گويد مردهاي اصفهان نيز اين روزها حال بهتري از زنان ندارند. مادر مريم مي‌گويد: «درست است كه زن ها هدف اصلي هستند اما فكر مي‌كنيد نگراني مردها از اتفاقاتي كه در كمين زن‌ها، دختران و خواهران شان است می گذارد خواب راحت كنند؟»


منبع: ایران وایر

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire